Parafia pw. Św. Bartłomieja Apostoła w Szczekocinach

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Główna e-Ambona Katecheza w szkole czy Bóg nie jest może "Matką"?

czy Bóg nie jest może "Matką"?

Email Drukuj PDF

W różnych publikacjach udających naukowe pojawiają się zarzuty, że kultura chrześcijanska wyparła [podobno niesłusznie] kult matki ziemi [mocno pielęgnowany, chociażby w filmie Avatar]. Jak również pretensje feministek o tzw. męskie przedstwienie Boga składa się w wątpliwości. Dlatego też poniżej w odpowiedzi fragment książki Benedykta XVI Jezus z Nazaretu poruszający na poważnie tę kwestię.


„ Nie jesteśmy jeszcze w pełni dziećmi Boga, lecz przez naszą coraz głębszą wspólnotę z Jezusem mamy się nimi stawać i być. Dziecięctwo utożsamia się z naśladowaniem Chrystusa. Dlatego słowo „Bóg Ojciec” jest skierowanym do nas samych wezwaniem: mamy żyć jak dzieci – jak synowie i córki. Wszystko moje jest Twoje, mówi do Ojca Jezus w swej arcykapłańskiej modlitwie (J 17,10). To samo ojciec powiedział starszemu bratu syna marnotrawnego (Łk 15,31). Słowo „Ojciec” zaprasza nas do tego, żebyśmy żyli tą świadomością. W ten sposób pokonany zostaje też sen o fałszywej emancypacji, który pojawił się w początkach historii grzechów ludzkich. Bo ulegając podszeptom węża, Adam sam chce być bogiem i nie potrzebować już Boga. Widzimy, że tym, co podtrzymuje ludzką egzystencję, co nadaje jej sens i wielkość, jest nie zależność, lecz „dziecięctwo”, życie w relacji miłości.

 

Pozostaje jeszcze pytanie: czy Bóg nie jest także Matką? Miłość Boża bywa przyrównywana do miłości matczynej: Jak kogoś pociesza własna matka, tak Ja was pocieszać będę (Iz 66,13). Czyż może niewiasta zapomnieć o swoim niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona. A nawet gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie (Iz 49,15). Tajemnica macierzyńskiej miłości Boga w szczególnie wymowny sposób wyraża się w hebrajskim słowie rahamim, które oznacza właściwie łono matczyne, potem jednak oznaczało również współcierpienie Boga z człowiekiem, miłosierdzie Boże. Stary Testament często posługuje się nazwami organów ludzkiego ciała na oznaczenie zasadniczych postaw człowieka albo też wewnętrznego usposobienia Boga – podobnie zresztą i dzisiaj serce czy mózg pojawiają się jako określenia naszej własnej egzystencji. W ten sposób Stary testament zasadnicze postawy egzystencji wyraża nie w abstrakcyjnych pojęciach, lecz z pomocą obrazkowego języka ciała. Łono matczyne jest najbardziej konkretnym wyrażeniem wewnętrznego ścisłego powiązania dwu egzystencji i bliskiej relacji do zależnego, słabego stworzenia, które całe, z ciałem i duszą, jest ukryte w łonie matki. Tak więc język obrazowy daje nam głębsze zrozumienie uczuć Boga wobec człowieka, aniżeli jakikolwiek język pojęciowy. Jakkolwiek faktem jest, że miłość matczyna, wyrażana językiem opartym na cielesności człowieka, służy tworzeniu obrazu Boga, to jednak ani w Starym, ani w Nowym Testamencie Bóg nigdzie nie jest nazywany matką, nigdy też człowiek nie zwraca się do Niego w ten sposób. W Biblii „Matka” jest wzorem, ale nie jest tytułem Boga. Dlaczego? Do zrozumienia tego możemy dochodzić tylko jakby po omacku. Oczywiście Bóg nie jest ani mężczyzną, ani kobietą. Jest po prostu Bogiem, Stwórca mężczyzny i kobiety.

Boginie-matki, których pełno było zarówno wokół ludu izraelskiego, jak i wokół Kościoła Nowego testamentu, ukazywały obraz relacji między bogiem i światem, który jest sprzeczny z biblijnym obrazem Boga. Zawsze i z konieczności zakładały one koncepcje panteistyczne, w których zaciera się całkowicie różnica między Stwórcą i stworzeniem. Jeśli się przyjmuje taką przesłankę wyjściową, wtedy byt rzeczy i ludzi jawi się z konieczności jako emanacja macierzyńskiego łona Bytu, który rozpada się w czasie na wielość konkretnych rzeczy. W przeciwieństwie do tego obraz Ojca był i jest stosowny do wyrażania różnicy pomiędzy Stwórcą i stworzeniem oraz suwerenności aktu stwórczego. Stary testament mógł stworzyć dojrzały obraz Boga i Jego absolutną transcendencję tylko przez wykluczenie bogiń-matek. Jednak nawet jeśli nie potrafimy sformułować całkowicie przekonującego uzasadnienia, za normatywny należy tu używać język modlitw całej Biblii, w której, jak powiedziano, mimo wspaniałych obrazów macierzyńskiej miłości „Matka” nigdy nie jest tytułem Boga ani też kierowanym do Niego wezwaniem. Modlimy się tak, jak nas tego Jezus zgodnie z Pismem Świętym nauczył, nie zaś tak, jak nam przychodzi do głowy lub jak nam się podoba. Wtedy tylko modlimy się należycie.”

(Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, Kraków 2007, s.123-125.)


W tym właśnie duchu Rembrandt malując obraz do przypowieści o marnotrawnym synu namalował Ojca, który jest figurą Boga z rękami jedną ojcowską, drugą matczyną, graficznie wskazując na wyższość Boga nad męstwem i feminizmem, jest On ponad tym, ponieważ On jest źrodłem jednego i drugiego.

alt

Zmieniony: środa, 23 lutego 2011 18:28  

Krótka modlitwa

Witaj, słońce pełne blasku, święte i jaśniejące w swej piękności, czyste, wspaniałe i godne czci, Witaj ty, które świecisz nad górami, dolinami i pagórkami, rozjaśnij mnie swoim światłem przed ludźmi. Daj mi dobroć, piękno, wdzięk i miłość. Spraw, bym była jasna, promienna i wspaniała, tak jak ty jesteś jasne, błyszczące i wspaniałe. Czego się dobrze nauczyłem(-am), niech przysporzy Tobie chwały, a mnie uczyni lepszym i mądrzejszym człowiekiem. Amen.

Statystyki serwisu

Odwiedzin ogółem:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj:346
mod_vvisit_counterWczoraj:549
mod_vvisit_counterTen tydzień:1575
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień:4120
mod_vvisit_counterTen miesiąc:12235
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc:17993

Gości on-line: 9
Twoje IP: 54.198.165.74
,
Dziś jest: 20 Wrz 2017

Nasz sponsor

Serwis naszej parafii działa na serwerach firmy Online
onlinesc.net


Główna e-Ambona Katecheza w szkole czy Bóg nie jest może "Matką"?